Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van ACE MOTORCYCLES
1912
1912: Oprichting Henderson Motorcycles
Bill Henderson, de bedenker achter de Henderson lijn motorfietsen, verliet het bedrijf dat hij stichtte in 1912 kort na 1917 nadat Ignaz Schwinn, ontwerper en fabrikant van de Excelsior motorfiets, het bedrijf overnam.

Fabriekspand toen:
Excelsior fabriek toen














Nu:
fabriekspand nu













1917: Oprichting ACE Motorcycles
Henderson ging verder met het ontwerpen van een andere machine met een vier cilinder motor met kettingaandrijving, gelijkend de eerdere Henderson ontwerpen, onder de naam ACE.

ACE Motorcycles fabriekspand nu
1922: ACE Motorcycles onder nieuwe directie
Toen Bill Henderson om het leven kwam bij een testrit in 1922 werd Arthur O. Lemon de nieuwe kapitein op het schip en nam de uitgezette koers die Henderson had achtergelaten over.

1922: Snelheidsrecord met ACE Motorcycles
De ACE was een populaire motor voor competitierijders in hill climbs en endurance races. In september van het jaar 1922 vestigde "Cannonball" Baker een nieuw transcontinentaal snelheidsrecord door met een duur van 6 dagen, 22 uur en zes minuten een afstand van 5365 km (Los Angeles-New York) af te leggen. 
Cannonball Baker
1924: ACE Motorcycles in financiële problemen
In 1924 kwam het bedrijf in financiële problemen. Gedurende een aantal jaren werd er nog wel productie gedraaid maar dan door Michigan Motors Corporation.

ACE Motorcycles endurance racer
1927: Rechten van ACE Motorcycles ontwerpen naar Indian Motorcycles
De rechten op de ACE ontwerpen werden door blijvende financiële problemen in 1927 verkocht aan Indian Motorcycles. Vier cilinder machines, gebaseerd op de reeds ontwikkelde modellen bleven in productie tot 1943.ACE Motorcycles X4
1934: Opnieuw snelheidsrecord met ACE Motorcycles.
In 1934 vestigde Red Wolverton een nieuw wereld snelheidsrecord met een snelheid van 208 km/h op een speciaal geprepareerde ACE.
ACE Motorcycles Red Wolverton record
1936: Mysterie Machine; een onbekend prototype.
Een pikant detail is een gevonden brief door een erfgenaam van Joe Stephan, die werkzaam was bij ACE Motorcycles. Deze brief, daterend uit 1936, was afkomstig van Everitt deLong en gericht aan dhr. Eitel, topfunctionaris bij ACE. De afgebeelde foto's zijn los bij de brief gevonden waardoor aannemelijk is dat het om een nieuw prototype gaat. In de brief heeft dhr. DeLong het erover dat hij in de finale stadium is en er reeds enkele mensen mee heeft laten proefrijden. "De verwachtingen zijn hoopvol. Verdere experimenten aangaande dit prototype zijn ook in de afrondingsfase maar door geldgebrek hebben deze nog even op zich laten wachten. Ik hou u en anderen op de hoogte van de ontwikkelingen." Wanneer men naar de foto's kijkt ziet men een scooterachtig model waar niets opmerkelijks vanaf straalt. Echter, in die tijd waren de motorfietsen niet voorzien van een dergelijke beplating. Qua vormgeving voor die tijd dus een ver vooruitstrevend model. En let even op de liggende foto's. Onder het blok is duidelijk iets te zien ven een aantal trommels. De overbrenging geschiedde door een dubbele snaar. Wat er van dit ontwerp terecht is gekomen is voor iedereen onduidelijk.

ACe Motorcycles Mystery




Ace motorcycles Mystery



Ace Motorcycles Mystery

Mystery motor briefbrief delongo

Brief Ace motorcycles




Een stukje historie: BMW in 1969 - Alle modellen die in 1969 op de markt kwamen droegen de typeaanduiding /5. Bovendien zou vanaf dit moment de cilinderinhoud af te leiden zijn van de typenaam. Zo kwam er de 500 cc-R 50/5, de 600cc-R 60/5 en de 750cc-R 75/5. Ontwerptechnisch was de serie een sprong vooruit. De motorfietsen waren dan ook helemaal nieuw ontwikkeld. Er was volop gebruikgemaakt van chroom en kleur, de frames hadden duidelijke kenmerken van het Norton Featherbed frame, met een aangebout achterframe, maar voortaan zonder de kogels voor de zijspanbevestiging. De uitlaten waren licht omhoog gebogen en droegen zo bij aan het moderne uiterlijk. De zweefzadels waren voorgoed afgezworen. De krukas draaide voortaan in glijlagers, evenals de drijfstangen. Een heel belangrijke wijziging was de verplaatsing van de nokkenas. Doordat die nu onder de krukas lag, konden de stoterstangen naar de onderkant van de cilinders verhuizen. Die cilinders kwamen daardoor hoger te zitten, waardoor er meer grondspeling ontstond en de hellingshoek in bochten groter werd. Bovendien kwam het zwaartepunt van de motor lager te liggen. De 6 Volt elektrische installatie was vervangen door 12 V. Alle modellen hadden een startmotor, hoewel ook nog een kickstarter was gemonteerd. Dankzij de verbeterde stuureigenschappen kon met name het topmodel R 75/5 meekomen met sterkere concurrenten zoals bijvoorbeeld de Honda CB 750 Four. Die leverde weliswaar 67 pk (de R 75/5 “slechts” 50), maar was ook 40 kg zwaarder dan de R 75/5. Bovendien waren de machines zo mogelijk nog degelijker en betrouwbaarder dan hun voorgangers. Dit was uiteraard bij de presentatie in 1969 nog niet bekend, maar is inmiddels duidelijk gebleken. Ook uiterlijk zag het motorblok er moderner uit. Met name de luchtfilterkast die helemaal geïntegreerd was in het motorblok, in tegenstelling tot de eerder toegepaste losse luchtfilterhuizen op de versnellingsbak. Er werden vóór duplextrommelremmen en achter simplexremmen toegepast.
© 2000 - 2024 Motoroccasion